weggelopen kind

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Isolde
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2013, 15:07

weggelopen kind

Bericht door Isolde »

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben stiefmoeder van de dochter van 15 van mijn vriend. Het meisje heeft haar hoofdverblijfplaats bij ons, vader heeft gezag en is dus verzorgend ouder. Er is een beschikking van de rechtbank waarin dit is bekrachtigd. Dit overigens zeer tegen de zin in van moeder.

Nu is dochter 'n paar weken geleden weggelopen na een puberruzie met mij en naar haar moeder gegaan. Die wil haar nu niet meer terug laten komen. Wat dochter zelf wil is moeilijk in te schatten gezien de hersenspoeling en het pubergedrag van iemand die het lastig vindt een ruzie op te lossen en daar dus het liefst voor wegloopt. Vader wil haar in ieder geval graag terug hebben. Sowieso om hier eerst maar eens de figuurlijke rotzooi op te ruimen en het liefst natuurlijk definitief.

Moeder woont zo ver weg dat dochter niet naar haar eigen school kan gaan. Moeder laat haar naar een andere school gaan. Ze is niet ingeschreven op die school omdat vader heeft laten weten geen toestemming te geven. Ze wordt ook niet uitgeschreven op haar eigen school. Scholen hebben nu (buiten medeweten van vader) een deal gesloten dat stief naar de nieuwe school gaat en op de huidige school blijft ingeschreven. Maar eigenlijk wil hij ook helemaal niet dat zij daar naar school gaat.

Politie heeft aangifte opgenomen en vervolgens een brief gestuurd naar vader dat het hier volgens hun om een civiele zaak gaat. Vader gaat hier bezwaar tegen maken.

Dochter heeft geen ID bewijs bij zich. Bij de gemeente staat geregistreerd dat ze geen nieuwe mag aanvragen omdat het oude niet kwijt is.

De behandelend orthopedagoog van dochter heeft verklaard (en wil dat ook op schrift doen) dat het voor de psychische gezondheid van dochter erg slecht is om bij haar moeder te blijven.

Moeder voert als reden om dochter niet terug te laten komen het volgende aan: "stiefmoeder (ik dus) heeft dochter jarenlang psychisch en fysiek misbruikt". En daar wil ze haar dochter nooit meer aan blootstellen. Ik heb overwogen aangifte wegens smaad en laster te doen, maar heb dit nog even uitgesteld. ben van mening dat wanneer moeder dit werkelijk vindt, zij aangifte mag doen tegen mij.

De vraag is hoe vader het het beste kan aanpakken om zijn dochter terug te krijgen? Wat moet hij wel doen en wat moet hij juist niet doen? Welke weg moet hij bewandelen???

Ik hoop dat hier voldoende kennis en ervaring is om ons te helpen. Alvast bedankt voor de antwoorden!
Isolde
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: weggelopen kind

Bericht door Casper »

Isolde, welkom en een vlugge suggestie van mij. Anderen vullen zeker aan.

- Politie ontloopt ten onrechte haar verantwoordelijkheid ("civiele zaak" = onzinargument; vaders bezwaar is terecht).

- Ik vraag me af wat de leerplichtambtenaar van de houding van deze scholen vindt, die mij niet correct lijkt. Deze ambtenaar kan ook politie, RvdK aansturen.
Isolde
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2013, 15:07

Re: weggelopen kind

Bericht door Isolde »

Dankje Casper!

de lpa lijkt het wel best te vinden. Haar probleem is tenslotte opgelost. kind volgt onderwijs... aan de andere kant gaat ze wel een zorgmelding doen, maakt PV op wegens spijbelen en heeft ze de huidige school gevraagd de afwezigheid te registeren als spijbelen.

inmiddels is vanmiddag het verzoekschrift van moeder binnengekomen voor wijziging hoofdverblijfplaats, toestemming wijziging school en uiteraard een forse bijdrage in de onderhoudskosten...
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: weggelopen kind

Bericht door Casper »

Moeilijk hoor. In een procedure zal de rechter waarschijnlijk geen beslissing nemen en eerst eens advies gaan vragen aan de RvdK. Met rapport en de kennis van de therapeut die je noemt denk ik dat je daar positief tegenover kunt staan. De rechter zal ook dochter zelf om haar mening vragen - dat kan alle kanten op gaan. De vraag is dan wat er in de periode moet gebeuren voordat het advies van de RvdK er is. Je zult moeten aandringen (in het belang van dochter - uiteraard) dat in die tussentijd dochter op het door de eerdere rechter aangewezen adres verblijft, dus bij vader. De aangifte van spijbelen kan daarbij een kleine steun in de rug zijn.

Succes en sterkte!
Plaats reactie